Algemene Voorwaarden


TJ’s Gardenscapes
Brielse meer 25
1509 GJ, Zaandam
Inschrijfnummer K.v.K.: 86778773

TJ`s Gardenscapes is een eenmanszaak, gevestigd aan de Brielse meer 25, 1509 GJ Zaandam. TJ Ballema is eigenaar van TJ`s Gardenscapes.

U kunt TJ`s Gardenscapes op de volgende manieren bereiken:

KvK-nummer: 86778773

In deze algemene voorwaarden komen een aantal begrippen vaker voor. Hieronder leggen wij u deze begrippen graag in het kort uit.

Met de begrippen wij, ons en onze, bedoelen wij TJ`s Gardenscapes, zoals omschreven in artikel 1 van deze voorwaarden. Wij zijn de gebruiker van deze algemene voorwaarden.

Met u en uw, bedoelen wij de wederpartij, onze klant en/of opdrachtgever, de rechtspersoon of de natuurlijk persoon, al dan niet handelend in beroep of bedrijf, aan wie TJ`s Gardenscapes een offerte uitbrengt en/of met wie of namens wie TJ`s Gardenscapes een overeenkomst heeft gesloten of wenst te sluiten.

De gebruiker (wij) en de wederpartij (u) samen, noemen wij partijen. Met een dag bedoelen wij een kalenderdag en niet een werkdag.

Schriftelijk betekent voor ons op papier of per e-mail.

Spreken wij over een dienst, bedoelen wij een opdracht; iedere op grond van een overeenkomst door ons te verrichten of verrichtte werkzaamheid.

Wanneer wij spreken over materialen maken wij een onderscheid tussen levende– en niet-levende materialen. De levende materialen zijn de materialen die u dient te verzorgen en te onderhouden zodat ze zich kunnen ontwikkelen en vooral in leven (kunnen) blijven. Met niet-levende materialen bedoelen we alle overige materialen.

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al onze aanbiedingen, al onze offertes, zo ook op alle overeenkomsten die wij met u sluiten. Ook wanneer er sprake is van meerwerk of een vervolgopdracht, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing. Voordat de overeenkomst wordt gesloten, zullen wij deze voorwaarden aan u ter hand stellen.

Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als partijen dat uitdrukkelijk en schriftelijk overeenkomen. Als partijen dat overeenkomen, dan geldt de afwijking alleen voor de overeenkomst, waarvoor die afwijking is overeengekomen. U kunt zich niet beroepen op die afwijking bij andere (toekomstige) overeenkomsten met ons.

Wij mogen deze algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen of aanvullen. Wijzigingen en/of aanvullingen, klein van aard en/of van ondergeschikt belang, mogen wij altijd doorvoeren. Wijzigingen en/of aanvullingen, groot van aard en/of aantoonbaar in uw nadeel, zullen wij vooraf met u bespreken.

Uw (algemene) voorwaarden zijn niet van toepassing op overeenkomsten die u met ons sluit.

Onze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing als er voor de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van de diensten van derden.

Als een of meerdere bepalingen uit deze algemene voorwaarden op enig moment gedeeltelijk of geheel nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen volledig van toepassing. Partijen gaan in overleg om nieuwe bepalingen overeen te komen, ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen. Het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen zullen zo veel als mogelijk gerespecteerd worden.

Bij TJ`s Gardenscapes bent u van harte welkom voor:

  • Tuinontwerp;
  • Tuinaanleg;
  • Tuinrenovatie;
  • Beplanting;
  • Bestrating;
  • Tuinhuizen;
  • Overkappingen;
  • En meer.

Uw wensen kunt u kenbaar maken:

  • door ons een email te sturen en/of;
  • door telefonisch of via whatsapp contact op te nemen;
  • tijdens een persoonlijk (kennismakings) gesprek met ons.

Onze offertes zijn vrijblijvend en in beginsel vragen wij u geen vergoeding voor het opstellen van een offerte, tenzij wij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen met u. Iedere offerte is een duidelijke weergave van de te gebruiken materialen als ook de werkzaamheden die wij zullen verrichten. Voor eventuele onduidelijkheden of onvoorziene omstandigheden kunnen we stelposten opnemen in de offerte.

Worden er (extra) voorwaarden verbonden aan de offerte, dan zullen wij dit uitdrukkelijk in de offerte vermelden.

Indien wij afbeeldingen gebruiken, dan zijn deze altijd indicatief. Wij kunnen nooit garanderen dat de weergave en/of getoonde kleuren precies overeenkomen met de echte kleuren van de te gebruiken materialen.

Als wij een offerte voor u opstellen, dan baseren wij deze aan de hand van de gegevens die u aan ons verstrekt. Wij vragen u dan ook alle relevante informatie over de opdracht aan ons door te geven. Doet u dat niet en blijkt achteraf dat de offerte daardoor niet alle noodzakelijke werkzaamheden/producten omvat, dan hebben wij het recht om:

  • een reeds aanvaarde offerte alsnog te herroepen, waardoor de overeenkomst niet tot stand komt. De reeds verrichte dienstverlening en/of – arbeid tot het moment van herroeping, wordt in dat geval in rekening gebracht op basis van het dan geldende uurtarief of;
  • de extra werkzaamheden en/of producten in rekening te brengen conform artikel 7 van deze voorwaarden.

Hebben wij voor u een samengestelde offerte gemaakt, zijn wij niet verplicht tot het verrichten van slechts een gedeelte van de opdracht, indien u slechts een gedeelte van de offerte accepteert. Met een samengestelde offerte, bedoelen wij, dat wij u in één offerte, een combinatie van meerdere diensten of opdrachten hebben aangeboden.

Is er sprake van een kennelijke fout of een kennelijke vergissing in ons aanbod en/of in onze offerte, dan zijn wij hier niet aan gebonden.

Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige overeenkomsten die u met ons sluit.

Een overeenkomst komt tot stand:

  • Nadat u onze offerte en deze algemene voorwaarden schriftelijk heeft aanvaard en heeft bevestigd en u heeft voldaan aan de (eventueel) gestelde voorwaarden. Wij hebben daarbij het recht om binnen 5 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding, ons aanbod alsnog te herroepen;
  • Indien u geen offerte heeft ontvangen van ons, maar wij wel werkzaamheden voor u uitvoeren. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van spoed of meerwerk. In zulke gevallen komt de overeenkomst tussen u en ons tot stand, op het moment dat wij, in uw opdracht, starten met de werkzaamheden. De werkzaamheden worden dan op basis van artikel 7 van deze algemene voorwaarden in rekening gebracht.

Wanneer wij voor u bij herhaling soortgelijke werkzaamheden verrichten en/of producten leveren, dan is er sprake van een duurovereenkomst, tenzij schriftelijk is overeengekomen. Een duurovereenkomst kan door u worden beëindigd door schriftelijke opzegging, op voorwaarde dat u rekening houdt met een redelijke opzegtermijn van een (1) maand. Gedurende deze maand blijft u de gebruikelijke hoeveelheid werkzaamheden dan wel producten afnemen of wij worden door u financieel gecompenseerd. Deze compensatie zal bij opzegging eenmaal het gemiddelde factuurbedrag bedragen.

Alle overeenkomsten worden aangegaan onder de opschortende voorwaarde(n) van (voldoende) beschikbaarheid van de gewenste materialen.

Wij voeren de overeenkomst uit volgens de eisen van goed vakmanschap, waarbij wij de vrijheid behouden om de opdracht, naar eigen technisch en creatief inzicht, invulling te geven.

Wij mogen bij de uitvoering van de overeenkomst gebruikmaken van (de diensten van) derden. Mocht dit eventuele extra kosten met zich meebrengen en deze niet in de offerte werden opgenomen, dan hebben wij het recht deze aan u door te berekenen. Indien dit het geval is, zullen wij dit tijdig aan u doorgeven.

De overeenkomst voeren wij ten behoeve van u uit. Derden kunnen aan (de inhoud van) de door ons verrichte werkzaamheden/geleverde materialen, geen rechten ontlenen, onder welke naam of titel dan ook.

Als wij met u bepaalde uitvoerings- en/of leveringstermijnen overeenkomen, dan zijn deze termijnen altijd indicatief, tenzij partijen dit uitdrukkelijk anders overeenkomen. Een overeengekomen uitvoeringstermijn begint ook pas te lopen op het moment:

  • Dat wij van u alle relevante informatie (daaronder de eventuele aanwezigheid van bekabeling, leiding en overige), materialen en/of (adres)gegevens hebben ontvangen die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst en/of;
  • Indien partijen dat zijn overeengekomen, wij uw (aan)betaling hebben ontvangen op onze rekening en/of;
  • U heeft voldaan aan (eventuele) overige gestelde voorwaarden.

Tot dat moment, hebben wij het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Als hier kosten uit voortvloeien, dan hebben wij het recht deze bij u in rekening te brengen.

Hiervoor hanteren wij het, op dat moment geldende uurtarief/materiaalprijs. Het overschrijden van een termijn geeft u geen recht op enige vorm van schadevergoeding.

In onderling overleg bespreken wij onze planning. Onze planning is echter altijd afhankelijk van meerdere factoren daaronder externe factoren inbegrepen. Hoewel wij hier wel naar streven, zijn wij niet verplicht onze werkzaamheden aaneengesloten uit te voeren.

Indien een of meerdere van de geoffreerde materialen onverhoopt niet leverbaar zijn, zullen wij contact met u opnemen voor het bieden van een alternatief.

Wij hebben een inspannings- en een leveringsplicht. Wij kunnen dus niet garanderen, dat onze ontwerpen, resultaten, creaties en/of materialen aan uw verwachtingen voldoen. Een verwachting is immers persoonlijk en

smaken kunnen verschillen. U heeft dan ook geen recht op (schade)vergoeding indien onze diensten/materialen niet aan uw verwachtingen voldoen.

In verband met de (mogelijke) aanwezigheid van onder meer leidingen en kabels, kunnen wij voordat de werkzaamheden worden gestart een klick-melding doen.

Het is uw verantwoordelijkheid om tijdig en voor aanvang van onze werkzaamheden zorg te dragen voor onder meer alle noodzakelijke vergunningen, goedkeuringen en/of ontheffingen.

Zodra wij onze werkzaamheden hebben voltooid zullen wij dit schriftelijk aan u bevestigen. Wij beschouwen de werkzaamheden vanaf dat moment als voltooid en opgeleverd.

Als u de overeenkomst wilt wijzigen en/of aanvullen, dan laat u ons dat zo snel als mogelijk schriftelijk weten. Iedere wijziging en/of aanvulling, wordt behandeld als een aanvullende opdracht. Wij laten u eerst weten of en zo ja, welke kosten wij hiervoor in rekening brengen. Het is aan ons om te bepalen of wij de wijziging en/of aanvulling ook kunnen en zullen doorvoeren. Het wijzigen en/of aanvullen van een overeenkomst, kan gevolgen hebben voor de eventuele uitvoerings- en leveringstermijn(en).

Meerwerk kan mede ontstaan door bepaalde omstandigheden of feiten, die niet bekend waren op het moment van de offerte en/of het tot stand komen van de overeenkomst. Ook kan meerwerk ontstaan, doordat u niet of niet tijdig de (adres)gegevens, documenten, materialen en/of informatie conform artikel 6 heeft aangeleverd. Als u extra of aanvullende diensten of werkzaamheden wenst af te nemen, kan dit ook leiden tot meerwerk. Meerwerk wordt op basis van het geldende uurtarief en/of geldende product (eenheids)prijs in rekening gebracht, tenzij wij hierover met u andere afspraken maken.

Voor, tijdens en na de uitvoering van de werkzaamheden zorgen wij voor correcte naleving van regels met betrekking tot milieu-hygiënisch verantwoorde verwijdering van afval- en/of reststoffen. Wij hebben daarbij het recht om de kosten die hier (extra) uit voortvloeien bij u in rekening te brengen, tenzij wij hierover uitdrukkelijk andere afspraken hebben gemaakt.

Tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld, zijn alle prijzen:

  • Inclusief btw;
  • Exclusief eventuele andere heffingen van overheidswege;
  • Exclusief eventuele extra kosten die wij moeten maken bij het uitvoeren van de opdracht.

Wij hebben het recht onze prijzen/(uur)tarieven aan te passen. Onze facturen ontvangt u digitaal.

Vragen wij u (een deel van) de factuur vooruit te betalen, dan starten wij met de uitvoering van de overeenkomst, op het moment dat wij de (vooruit)betaling op onze rekening hebben ontvangen. Betaalde voorschotten worden in mindering gebracht op de totale factuur.

Komen wij overeen dat u achteraf mag betalen, dan hanteren wij een betalingstermijn van 14 dagen, te rekenen vanaf de factuurdatum, tenzij wij uitdrukkelijk anders overeenkomen met u. U dient het volledige bedrag, inclusief btw, over te boeken op onze bankrekening en wel binnen de betalingstermijn.

Het is mogelijk dat de uitvoering van een overeenkomst langer dan 30 dagen duurt of dat de uitvoering in fasen wordt uitgevoerd. In dat geval, ontvangt u per fase een tussentijdse rekening van de reeds geleverde diensten en/of materialen.

Als u niet op tijd betaalt, dan zullen wij u hierop wijzen. Dan krijgt u nog eens een termijn van 14 dagen om aan uw betalingsverplichting te voldoen. Als u dan nog steeds niet heeft betaald, bent u na het verstrijken van die 14

dagen de wettelijke rente verschuldigd over het openstaande bedrag tot het moment dat u het bedrag alsnog voldoet. De door ons gemaakte buitengerechtelijke incassokosten brengen wij ook bij u in rekening.

Deze incassokosten bedragen maximaal:

  • 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,00
  • 10% over de daaropvolgende € 2.500,00
  • 5% over de volgende € 5.000,00
  • Telkens met een minimum van € 40,00

Zolang U de factuur nog niet of niet volledig heeft betaald, behouden wij de volledige eigendom (eigendomsvoorbehoud) voor alle afgeleverde en nog af te leveren materialen. Eventuele beschadigingen en/of het teniet gaan van deze goederen zijn volledig voor uw risico en rekening.

Intellectueel eigendomsrecht, is een verzamelnaam voor rechten die rusten op een werk. Ze beschermen degene die het werk heeft gemaakt, tegen het gebruik, kopiëren of exploiteren van dat werk door anderen, zonder toestemming van de maker.

Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot een werk (waaronder inbegrepen een ontwerp, plan of voorstel) komen ons toe. Dit geldt ook voor niet uitgevoerde concepten en/of voorstellen.

Als u ons voorschrijft, bepaalde ontwerpen, plannen, materialen en/of informatie te gebruiken, dan is het uw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen, dat u altijd een geldige licentie hebt voor het gebruik daarvan. U vrijwaart ons van alle aanspraken (van derden) in verband met de voornoemde gegevens, documenten, materialen en /of informatie. Het plegen van onderzoek door ons, naar het bestaan van mogelijke intellectuele eigendomsrechten ten aanzien van het door u geleverde, maakt geen deel uit van de overeenkomst.

Tenzij het werk zich daar niet voor leent, hebben wij het recht onze (bedrijfs)naam op of bij het werk te (laten) vermelden of te (laten) verwijderen.

Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen, hebben wij het recht om de werken als ook het resultaat te gebruiken voor eigen (promotionele) doeleinden, waaronder website, portfolio, social media, drukwerk en artikelen.

Voor iedere inbreuk op bovenstaande, brengen wij driemaal de gebruikelijke vergoeding (voor een dergelijke vorm van gebruik) in rekening, waarbij wij niet het recht op vergoeding verliezen van eventuele overige geleden schade, waaronder directe en indirecte schade alsmede de daadwerkelijke gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten.

Zonder onze toestemming mag u onze voorstellen, ontwerpen en/of plannen niet (laten) gebruiken, verveelvoudigen, openbaar maken, bewerken of wijzigen.

Als u een werk zonder onze toestemming, al dan niet op ingrijpende wijze, wijzigt, kunnen wij het gebruik van het werk verbieden. Uw plicht om het werk te vergoeden, blijft bestaan.

Wij hebben het recht de overeenkomst op te schorten of met directe ingang te ontbinden als:

  • U niet, niet volledig of niet tijdig uw verplichtingen uit de overeenkomst nakomt;
  • Wij na het sluiten van de overeenkomst kennis hebben genomen van omstandigheden waardoor wij een goede grond hebben te vrezen, dat u uw verplichtingen niet zal nakomen;
  • Door vertraging aan uw zijde niet langer van ons kan worden verwacht, dat wij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities nakomen;
  • Als er zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is.

Kunnen wij de opschorting of de ontbinding u toerekenen, dan hebben wij het recht, de eventuele schade die wij daardoor lijden, op u te verhalen. Alle vorderingen die wij op dat moment op u hebben, zijn bovendien direct opeisbaar.

Indien wij tot opschorting of ontbinding overgaan, zijn wij niet gehouden tot vergoeding van enige vorm van schade en/of eventuele kosten die hierdoor aan uw zijde zijn ontstaan.

In geval van liquidatie, een (aanvraag van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging aan uw zijde of als u bent aangewezen op schuldsanering, oftewel kunt u niet meer vrijelijk over uw vermogen beschikken, dan staat het u vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen. Wij zijn u in dat geval geen schadevergoeding verschuldigd. Eventuele vorderingen die wij op u hebben, worden in genoemde situaties onmiddellijk opeisbaar.

Voor het geheel of gedeeltelijk opzeggen van de overeenkomst, kunt u ons na het sluiten van de overeenkomst een email sturen naar info@tjsgardenscapes.nl. U bent echter in dat geval verplicht de voor het hele werk geldende prijs te betalen, verminderd met de eventuele besparingen die ten gunste van ons voortvloeien uit de opzegging.

Wij zijn uitsluitend aansprakelijk, indien en voor zover in dit artikel vermeld.

Wij zijn enkel aansprakelijk wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, als u ons onverwijld, deugdelijk en schriftelijk in gebreke stelt, ons daarbij een redelijke termijn gunt om de toerekenbare tekortkoming te herstellen én wij na het verstrijken van die redelijke termijn nog steeds toerekenbaar tekortkomen.

Wij zijn niet aansprakelijk voor:

  • Uw fouten en/of tekortkomingen in de informatie, (adres)gegevens of het materiaal dat u ons heeft voorgeschreven of verstrekt;
  • Misverstanden, fouten of tekortkomingen ten aanzien van de uitvoering van de overeenkomst, indien deze hun aanleiding of oorzaak vinden in uw handelingen;
  • Fouten of tekortkomingen van, door of namens u ingeschakelde derden;
  • Fouten of tekortkomingen door wijzigingen in het resultaat door u en/of door u ingeschakelde derden;
  • Schade, ontstaan door derden en/of externe factoren;
  • Bepaalde resultaten en/of verwachtingen van u (inspanningsverplichting!);
  • Het niet naleven van de door ons aan u gegeven instructies of voorschriften;
  • Het blootstellen van de door ons geleverde materialen aan abnormale omstandigheden;
  • Schade aan door ons geleverde levende materialen indien deze niet de juiste verzorging van u hebben ontvangen;
  • Eventuele schade aan leidingen en/of kabels;
  • Het verzakken van de bodem/grond indien deze geen verband houdt met de door ons uitgevoerde werkzaamheden;
  • Schade ontstaan als gevolg van het vroegtijdig in gebruik nemen van (een gedeelte van) het werk;
  • Schade    ontstaan     door     invloeden    van     wild,     (on)gedierte,     plagen,     ziekten     of     extreme weersomstandigheden.

Met uitzondering van gevallen van opzet of bewuste roekeloosheid aan onze zijde, is de aansprakelijkheid voor schade beperkt tot de overeengekomen prijs/eenheidsprijs in het kader van deze overeenkomst. Is er sprake van een overeenkomst van bepaalde tijd, dan is de hoogte van de aansprakelijkheid beperkt tot de overeengekomen prijs gedurende drie maanden, voorafgaand aan de schadeveroorzakende gebeurtenis.

Wij zijn enkel aansprakelijk voor aan ons toe te rekenen directe schade. Aansprakelijkheid voor indirecte schade, waaronder (maar niet limitatief beperkt tot) gevolgschade is uitgesloten.

Iedere vorm van aansprakelijkheid vervalt, één jaar nadat de werkzaamheden werden voltooid.

Wij kunnen niet aansprakelijk gehouden worden voor schade waarvoor u zelf verzekerd bent.

Na het voltooien van de opdracht, heb wij geen bewaarplicht met betrekking tot de gebruikte materialen en gegevens.

U vrijwaart ons tegen alle aanspraken van en door derden, de (redelijke) kosten van juridische bijstand daaronder inbegrepen, die op enigerlei wijze voortvloeien uit de overeenkomst tussen u en ons, behoudens opzet of grove schuld aan onze zijde.

Tekortkomingen in de nakoming van de overeenkomst kunnen niet aan ons worden toegerekend, als zij niet te wijten zijn aan onze schuld, noch krachtens de wet, de overeenkomst of in het verkeer geldende opvattingen voor mijn rekening komen (overmacht).

Wanneer er sprake is van overmacht aan onze kant, hebben wij de mogelijkheid de uitvoering van de overeenkomst tijdelijk op te schorten of, voor zover en redelijkerwijs mogelijk, zullen wij zorgen voor een vervanger, met een vergelijkbare stijl. Wij zullen u hier tijdig en schriftelijk, over informeren. Bij overmacht zijn wij u echter geen (aanvullende) (schade)vergoeding verschuldigd.

Wanneer partijen tijdens de uitvoering van de overeenkomst kennisnemen van bepaalde informatie van de andere partij, waarvan ze (redelijkerwijs kunnen) weten dat het een vertrouwelijk karakter heeft, maken zij deze informatie op geen enkele manier bekend aan derden. Een uitzondering hierop geldt wanneer een wettelijk voorschrift of uitspraak van de rechter tot bekendmaking verplicht.

De verplichting tot geheimhouding blijft bestaan na beëindiging van de overeenkomst voor zolang als de partij die de informatie heeft gegeven, aanspraak kan maken op het vertrouwelijke karakter van de informatie.

De verplichting tot geheimhouding geldt ook voor werknemers en eventueel ingeschakelde derden van elke partij.

Wij hebben het recht het resultaat van de overeenkomst te gebruiken voor promotiedoeleinden. Hierbij zal uiteraard geen vertrouwelijke informatie worden gedeeld.

Mocht u een klacht hebben over de uitvoering van de overeenkomst, dan vinden wij dat natuurlijk jammer. Wij hebben een klachtenprocedure voor zulke gevallen.

Het is uw verantwoordelijkheid om een klacht binnen bekwame tijd, nadat u een gebrek heeft geconstateerd, schriftelijk aan ons te melden. Uw klacht dient u volledig en duidelijk te omschrijven.

Binnen 14 dagen nadat wij uw klacht hebben ontvangen, ontvangt u van ons de terugkoppeling.

U moet ons in ieder geval vier weken de tijd geven om een klacht in onderling overleg met u op te lossen. Indien het na deze termijn van vier weken nog niet is opgelost, ontstaat een geschil.

Wij vinden uw privacy heel belangrijk en gaan dan ook zorgvuldig om met uw gegevens. Hoe wij dat doen, kunt u lezen in onze privacyverklaring op onze website.

Uw gegevens worden slechts opgeslagen en gebruikt ten behoeve van de (correcte) uitvoering van de overeenkomst.

Op overeenkomsten tussen u en ons, waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De wet bepaalt, welke rechter bevoegd is kennis te nemen van een geschil.